Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Angelina, Bart en Kay Hoof - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Angelina, Bart en Kay Hoof - WaarBenJij.nu

Guatemala

Door: Bart en Angelina

Blijf op de hoogte en volg Angelina, Bart en Kay

09 Februari 2008 | Guatemala, Guatemala-stad

Caye Caulker in Belize was erg mooi! We hebben daar veel gewandeld en ook zijn we daar tussen de mangroven wezen kajakken en hebben we vele verschillende soorten tropische visjes gezien.

2 Februari
De volgende ochtend zijn we met de speedboot teruggegaan naar Belize City en hebben we vanuit daar de bus genomen naar Floris (in Guatemala, vlakbij Tikal). De Ruines van Tikal hebben we niet bekeken omdat we er in Mexico ook al hele mooie hadden gezien..en de vaart moet er nu in aangezien we zo snel mogelijk met onze Spaanse les willen beginnen in het zuiden van Guatemala. Na een aantal uurtjes in de minibus te hebben gezeten hobel de bobel over zandwegen,(het leek wel een jeeb safari van 6 uur. We reden over smalle zandwegen de bergen in, en het leek wel alsof we in de achtbaan zaten toen we weer naar beneden gingen, echt lache!!! Maar af en toe ook wel een beetje eng als je langs je kijkt en dan een heel diep ravijn ziet, en waar geen beton of iets anders of zo voor staat!!! Maar goed...Floris....De chauffeur van de minibus wist een leuk hotelletje direct aan het meer dat maar 7 euro per nacht koste voor een 2pk met douche en toilet! Nou dat klinkt goed, laat maar zien.. De ligging van het hotel was echt super, we keken helemaal weg over het meer totaan de bergen. ´s avonds hebben we vanuit een leuk restaurantje aan het water met een fles rose erbij de zonsondergang gezien..echt heeeel mooooi:)

3 Februari
Vanochtend hebben we Floris verlaten en zijn we in de namiddag aangekomen in Rio Dulce. Het plaatsje zelf is best armoedig en de mensen leven hier echt op straat. Overal zie je marktkraampjes en eettentjes. Ook Rio Dulce is aan een meer gelegen en vanhieruit kan je mooie boottochten maken naar de jungle en de badplaats Livingston. Omdat wij voort genoeg badplaatsen gezien hebben en nog plenty jungle gaan zien, zijn we toch maar gewoon in Rio Dulce gebleven zodat we de volgende dag de bus konden nemen naar de eindbestemming...althans voor de spaanse les te kunnen beginnen! ´s avonds weer lekker aan het meer gezeten in een erg leuk en druk tentje waar de superbowl uitgezonden werd.

4 Februari
Wie het lezen tot hier heeft gehaald, we zijn er bijna!!!
Om 8.00 uur zijn we vertrokken vanuit Rio dulce en om 13.30 kwamen we aan in Guatemala City. Om 14.00 namen we de minibus door naar Antigua waar we een uurtje later aankwamen. Pastelkleurige huisjes, smalle straatjes, paardenkoetsen en vriendelijke mensen wij zijn blij dat we in Antigua zijn!!! Het koloniale stadje is omgeven door 3 vulkanen dus het uitzicht is ook hier weer schitterend. Veel toeristen die ook net zoals ons hier Spaans komen leren. Is wel erg gezellig want je maakt hier snel contacten, net een studentenstad hier met ook vele leuke kroegjes die op zijn tijd ook NL voedbal uitzenden....Bart blij:)
Maar met ons Footprint boek erbij konden we na 30 min onze hotelkamer binnentreden. En we hebben weer mazzel, deze kamer is net helemaal opgeknapt en zo goed als nieuw we kunnen de verf nog ruiken, geschilderd in vrolijke kleuren. Er zijn maar 6 kamers in onze Posada en de eigenaars wonen hier zelf ook. Het is net of we bij mensen in huis wonen hier. We mogen koffie pakken het internet gratis gebruiken, hebben een koelkast en TV met engelstalige zenders op onze kamer en.......Onze talenschool is recht tegenover. Dit gaat ons wel bevallen hier!!!!!

5 Februari
Vandaag zijn we ons gaan aanmelden op school. De school heeft een hele mooie tuin waarin les gegeven wordt. Ook zijn er binnen nog klaslokaaltjes voor als het weer wat minder is. De school organiseert ook elke dag een activiteit of excursie waar je gratis aan kan deelnemen heel leuk!! Nou dit bevalt ons allemaal wel dus we hebben ons( na een paar keer op en neer te hebben gelopen en er zo wat te hebben kunnen afpingelen) aangemeld. Wij hebben ieder onze eigen leraar en krijgen dus 1 op 1 les. De lessen kunnen we indelen zoals we zelf willen voor nu hebben we van maandag tot en met vrijdag les van 08.00 tot 12.00. Omdat we ons vandaag aangemeld hebben en morgen beginnen met de les mogen we ook mee op excursie vandaag! Bart en ik samen met nog 6 andere studenten en de leraar op naar het busstation...Hier gaat onze eerste kippenbus ervaring beginnen, haha. De kippenbussen zij de locale bussen voor de locals dus. De meeste bussen rijden niet echt op een bepaald schema maar vertrekken als ze vol zijn....en deze bussen kunnen ze behoorlijk vol proppen vandaar kippenbussen. Maar het viel mee het was niet zo druk in onze kippenbus, het was echt een leuke ervaring de muziek stond heel hard (vrolijke spaanse muziek) en weer hobel de bobel berg op en af 20 min rijden naar San Antonio. Hier is een Maya gemeenschap die ons hun weeftechnieken hebben laten zien. Ook hebben ze een maya bruiloft nagespeelt. Omdat angelina al getrouwd en wijs was volgens hun ahum!! mocht ik dus de moeder van de bruid zijn, na het hele ritueel hebben we nog een dansje gedaan en was dus ook Bart de klos die even later met een kruik water op zijn hoofd daar moest rond paraderen. Na de bruiloft hebben ze uitgelegt hoe zij koffie maken, en ook hebben we na een instructie zelf tortillas mogen bakken..mmmh die waren erugh lekker!!

6 Februari
Vandaag hebben we onze eerste Spaanse les en Bart is een beetje zenuwachtig. Het was ons allebei super goed bevallen. Bart zijn leraar spreekt ook best goed Engels dus dat is erg fijn, Angelina der lerares spreekt geen Engels dus die moet maar in het Spaans. Met handen en voeten kwamen we de eerste dag een heel end.
In de middag zijn we weer met de kippenbus (excursie) naar een ander klein plaatsje 5 min rijden van Antigua gegaan we zijn daar naar een kerk gegaan die helemaal versierd was voor aswoensdag. Het hele gangpad lag vol met meloenen, mango´s, advocado´s anenassen en ander tropisch fruit..Het wordt hier heel uitgebreid gevierd geloof ik..

7 Februari
Vandaag zijn we uitschool rechtstreeks eerst een dutje gaan doen.. De excursie van vandaag slaan we een dagje over..even uitrusten en leren vanmiddag. Echt veel informatie op zoon ochtend, maar de tijd vliegt voorbij..en het bevalt echt erg goed, zo goed dat Bart de 3 daagse excursie die we voor het weekend hadden gepland niet wil doen omdat hij wil leren...dat zegt iets he?

8 Februari
Vandaag is Bart met zijn leraar de markt opgeweest om schoenen te gaan kopen. Dat lukte ons met zijn 2 en niet omdat de schoenmaten hier maar tot 42-44 gaan konden we niets vinden. Maar gelukkig wist Bart zijn leraar een plaats waar ze wel grote maten verkochten!! En voor 14 euro had Bart nieuwe sportschoenen zodat we in het weekend de vulkaan kunnen gaan beklimmen!! ´s avonds zijn we lekker bij de griek gaan eten....ze hebben hier trouwens ook mc donalds sub way burgerking een hele hoop winkeltjes...wel heel toeristisch dus maar erg handig voor ons nu wij hier studentjes zijn:) Het is wel echt een hele tegenstelling als je kijkt hoe goed de mensen het hier hebben vergeleken met de andere plaatsjes waar we zijn geweest. Waar de mensen in hutjes of onder alleen een riet dakje wonen. Dit zie je wel weer wanneer je Antigua uitrijdt.. of in elk geval het centrum van Antigua..veel buitenwijken zijn ook erg arm...Wij hebben het toch maar goed! We hebben vandaag afgesproken op school dat we maandag een project in een buitenwijk van Antigua gaan bekijken. We weten nog niet precies wat het inhoud maar wel dat ze daar kinderen helpen.. Misschien dat wij daar dan gaan helpen maar we moeten het eerst even bekijken.. het is erg moeilijk als je nauwlijks spaans spreekt zeggen ze en ze raden ons aan om nog 2 weken hiermee te wachten..maar we mogen vast gaan kijken.

8 Februari
Weekend!!! Lekker uitgeslapen vanmorgen en de was naar de wasserette gebracht..(2 huizen verderop) Vanmiddag hebben we veel gestudeerd. Morgen gaan we een levende vulkaan beklimmen waar je onderweg dus lava tegenkomt!! ben benieuwd....onze avonturen volgen......

• 10 Februari 2008 - 08:06

Moosje:

prachtig!!!!! jongens,er tegen aan met je spaans...kunnen we saampje nog een woordje spaans spreken als jullie terug komen hihihi...echt slim van je deze site,nu leven we helemaal met jullie mee.
    en bart en lien..de foto's zijn gaaf!ze komen echt heel mooi over...wil ze bij terug komst echt allemaal zien.
    zijn met oma en opa op der verjaardag naar duitsland geweest voor overnachting in een kasteeltje...ik had ze om 12.oo gebeld dat ze een koffertje moesten pakken dat we weg gingen...molly natuurlijk ook mee.opa weer zo blij als een klein kind..verrassingstocht!!!
    echt..was een gaaf ding!...bart had champ. geregeld bij het ontbijt..oma ging weer tuut naar der kamer..op nuchtere maag een paar glazen,dat viel niet goed hihihi..vandaag (zondag)komt de fam. bij elkaar voor de verjaardag en dan neem ik de bloemen van je mee plus brief..kei fijn dat je toch nog aan je oma gedacht hebt tussen al je avonturen door...zal haar veel doen die bloemen...o ja lientje... de 6de..hihihi
    bart en lientje...een heeeeeeele dikke kus en oja heb je hulpje geregeld (marielle)....xxxxxxmoosje

• 10 Februari 2008 - 10:25

Mama:

Geweldig wat jullie in deze paar weken dat wij weg zijn alweer allemaal gezien en meegemaakt hebben. Ik denk dat het met die Spaanse les best wel zal lukken, zeker als je bij die arme kindjes gaat helpen. Knap hoor dat jullie dat willen doen, zal best wel een hele indruk achter laten maar je zult er ook een hoop van leren.Zie je maar weer hoe goed je het hebt. Ga vandaag kijken of ik van jullie film iets moois kan maken.xxxxxxjes mama

• 10 Februari 2008 - 11:08

Servaas:

hoi het is al weer even geleden dat we elkaar gezien hebben zo te horen gaat alles goed daar.Zo te horen kunnen jullie al tortilja's maken ( fijn voor thijs kunnen jullie mee helpen voor op het feest) Goet leren dan spreken jullie zo spaans.Hier gaat ook alles verder hep al palmbomen gehaald voortberijdigen voor de tempel gemaakt en nog meer maar dat is een verassing veel plezier nog en geniet er nog van tot wederhorens jullie peetoompje.(en oma)

• 10 Februari 2008 - 16:45

Pa En Ma:

Fijn weer iets te horen van jullie, maar het gaat allemaal prima, zoals wij dat kunnen lezen. We genieten ervan en staan verstelt wat ons Bart allemaal wil doen. Kei skon.

Tot de volgende keer maar weer xxxx

• 10 Februari 2008 - 18:36

Jakeline:

ben benieuwd hoe dat project eruit ziet??
    Heel veel succes met de spaanse les en
    wederom.....geniet ze

groetjes

• 10 Februari 2008 - 18:46

Wim En Ria:

Bart en Angelina
    Wat een verhalen en wat je in zo'n korte tijd allemaal mee kunt maken.
    Die bussen en die bezoeken aan de lokale bevolking maar ook de mooie dingen vulkanen en oerwoud, fantastisch hoor we denken dat als je echt wat Spaans gaat spreken nog meer gaat genieten want de mensen vinden het geweldig als je moeite doet en nog wel in hun taal.
    We volgen jullie op de voet want we genieten met volle teugen van jullie verhalen.
    Onze hartelijke groeten Wim en Ria

• 11 Februari 2008 - 00:25

Thijs:

Hee wereldreizigers!

Wat mooi moet het daar zijn. Zou zo weer terug willen en mee verder reizen. En natuurlijk tortilias leren bakken want poging 1 was niet zon beste! Ik heb nieuwe werk gevonden bij AC hier in Meerkerk,kan ik mooi met t fietsje heen. (door die g...ve...kou!!) Geniet maar van de warmte daar en van elkaar! Suc6 met die arme kindjes en de spaanse les.

Groeten Thijs

• 11 Februari 2008 - 16:02

Tante Roos:

Hallo Angelina en Bart
    Zondag hoorde ik van je oma(mijn zus dus)
    van jullie huwelijk en de geweldige vacantie.van harte gefeliciteerd en nog een fijne tijd samen
    leuk deze site,heel veel groetjes van
    Tante Roos

• 14 Februari 2008 - 17:54

Mama:

Gave foto's, ik wil zo weer terug.
    xxxxxxxjes mama